Przejdź do głównej zawartości

Mała pomoc na początek - o najważniejszych informacjach na start

Wrzesień, co jest nieuniknione, od zawsze kojarzy się z powrotem do szkoły. Z pewnością wiele osób w tym roku dopiero rozpoczyna swoją przygodę z logistyką. Długo myślałam nad tym, co można byłoby powiedzieć tym początkującym, aby ich pobyt w technikum nie był aż tak przerażający jak czasami może się to wydawać. Myślałam nad tym, by zebrać dla Was ważną wiedzę, którą sama miałam podaną podczas paru pierwszych zajęć, więc właśnie tak powstał ten post. 

Zacznę od omówienia zasady 7R (to samo co 7W), gdyż wydaje mi się, że najlepiej określa ona to, na czym polega logistyka, czym będziemy się zajmować i jakie cele należy obierać w pracy jako logistyk. 

Zasada 7W (7 razy właściwy) ma na celu dostarczenie:
- właściwego produktu
- właściwemu klientowi
- we właściwej cenie
- o właściwej jakości
- we właściwej ilości
- we właściwe miejsce
- o właściwym czasie

Zasada 7R to jej angielski odpowiednik:
- right product (właściwy produkt)
- right customer (właściwy klient)
- right price (właściwa cena)
- right quality (właściwa jakość)
- right quantity (właściwa ilość)
- right place (właściwe miejsce)
- right time (właściwy czas)
 
Naszym podstawowym zadaniem jako logistyka jest więc: dostarczyć właściwy produkt o właściwej jakości, o właściwej cenie, o właściwej ilości we właściwe miejsce i o właściwym czasie właściwemu klientowi. Słowo właściwy można tu zastąpić odpowiednim. Najprościej mówiąc: musimy zapewnić klientowi pełnowartościowy produkt w atrakcyjnej cenie, nie tracąc przy tym na jakości, w zamówionej przez niego ilości w miejsce i o czasie, w którym tego potrzebuje. Warto to mieć gdzieś z tyłu głowy w przypadku analizowania zadań i poszukiwania rozwiązania, może się to okazać cenną wskazówką. 

O tym, czym jest sama logistyka, tłumaczyłam w poprzednim poście - przejdziesz do niego klikając tutaj.

Drugą kwestią, jaką chciałabym poruszyć, to pojęcie magazynu i niektórych rzeczy, które są z nim ściśle powiązane. Magazyn jest obiektem budowlanym, w którym magazynuje się dobra materialne (nazywane zapasami). Dość oczywiste. Zachodzi w nim magazynowanie, a magazynowanie to cały zespół czynności związanych z czasowym przechowywaniem produktu. Magazynowanie nie jest tylko ułożeniem towaru na półce w oczekiwaniu na sprzedaż. Często to wiele procesów, takich jak: przyjęcie towaru do magazynu, kompletowanie (składanie, realizowanie) złożonych zamówień, przemieszczanie go między działami, konserwacją, wydawaniem, kontrolowaniem itd. Przy tym nie można zapomnieć o ewidencjonowaniu, czyli dokumentowaniu tego, co przechowujemy, gdzie to się znajduje w aktualnym momencie potwierdzone odpowiednimi dokumentami.

Krótko o tych dokumentach, wkrótce każdy z nich odpowiednio omówię i pokażę jak je wypełniać:
- gdy otrzymujemy dostawę do magazynu - wypełniamy PZ (przyjęcie zewnętrzne), bo to nie my dostarczamy sobie sami towar.
- natomiast jeśli pojawi się sytuacja, że to właśnie my dostarczamy sobie sami między naszymi jednostkami - wypełniamy MM (przesunięcie międzymagazynowe)
- gdy oddajemy już skompletowane zamówienie na zewnątrz - wypełniamy WZ (wydanie zewnętrzne)
- gdy zwracamy  niewykorzystane półprodukty, surowce itd, które nie przydały się nam do produkcji - wystawiamy PW (przyjęcie wewnętrzne)
- gdy wydajemy nasze surowce z magazynu do produkcji - wystawiamy RW (rozchód wewnętrzny)

Wracając do tematu magazynowania, od razu na myśl przychodzą nam zapasy. Zapasy to dosłownie wszystko, co przechowujemy w magazynie. Zapasy to dobra materialne, zapasami są surowce, półprodukty, materiały do produkcji, wyroby gotowe. Każdy zapas powinien mieć ściśle określone miejsce, które zajmuje, a jego ilość powinna być wyrażona albo za pomocą ilości, albo za pomocą wartości. Każdy magazyn powinien mieć też odpowiednie wyposażenie, pozwalające na zachowanie zapasów w odpowiednim stanie. Każdy produkt ma określone warunki przechowywania, czyli takie normy, które muszą zostać spełnione by nasze zapasy nie traciły na jakości. Każde zapasy podlegają również działaniom manipulacyjnym, które są związane z przyjmowaniem i wydawaniem towaru oraz jego przemieszczaniem, a także nazywamy tak czynności, które są odpowiedzialne za zmianę postaci naszych produktów. 

W następnym miesiącu skupimy się ponownie na magazynach, opowiem trochę o jego funkcjach, ich rodzajach i wiele, wiele innych. 





Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Pojedynek z arkuszem... część 2 AU.32 06.22

Dzień dobry, cześć, witajcie! Kontynuujemy potyczki z arkuszem z egzaminu zawodowego pisemnego. Wreszcie skończę omawiać dla Was ten, który już rozpoczęliśmy jakiś czas temu. A jako, że już zaraz zaczyna się szkoła, to z tej okazji życzę Wam wszystkiego dobrego. Powodzenia na obu sesjach egzaminacyjnych oraz osiągnięcia swoich najbardziej wymarzonych wyników.  PYTANIE 21: Do głównych instrumentów konkurencji na rynku usług transportowych należy: A. popyt na usługi przewozowe. B. oferowany zakres usług przewozowych. C. elastyczność przedsiębiorstw konkurencyjnych. D. różnorodność ofert przedsiębiorstw produkcyjnych. Wyjaśnienie: Ponieważ mówimy tu już o rynku usług transportowych, dlatego odpadają nam przedsiębiorstwa produkcyjne z podpunktu D. Możemy konkurować z innymi naszymi usługami przewozowymi, które możemy dopasowywać pod wymagania naszych klientów, a więc właśnie dzięki naszym usługom mamy realny wpływ na konkurencję.  PYTANIE 22: Którą naczepę należy zastosować do t...

Wszystkie tajemnice europalet

Każdy ma swoje tajemnice, to bez wątpliwości. Ale ile może mieć parę kawałków drewna poprzybijanych do siebie gwoździami? I jak to możliwe, że stało się ono tak bardzo powszechne, używane dosłownie wszędzie? Czyli o tajemnicach europalet.  Zacznę może trochę od rysu historycznego, wybierając te najistotniejsze wydarzenia. Już w 1906 roku Pensylwańskie Koleje próbowały używać wózków elektrycznych do przewożenia ładunków z jednego miejsca na drugie, ale początki powstawania naszej europalety datuje się na dużo późniejszy okres. Przede wszystkim powojenny, w chwili gdy następował przyspieszony rozwój gospodarczy, a co się z tym wiąże pojawiła się konieczność standaryzacji w transporcie. To w 1945 r. opatentowano paletę, która została stworzona w taki sposób, aby wózek widłowy mógł wjechać pod nią widłami z czterech stron. 6 lat później (1951 r.) szwedzka firma BT Industries wyprodukowała te bardziej znane nam palety dla kolei szwedzkich. Jednakże, jak już wspominałam, z powodu przyspi...

Logistyczne święta?!

Kończy się listopad, u mnie był już pierwszy śnieg, który zdążył stopnieć, a za dosłownie momencik rozpoczyna się grudzień i wielkie odliczanie do Wigilii Bożego Narodzenia oraz Świąt Bożego Narodzenia. Wiadomo, to też czas swego rodzaju wytchnienia od pracy, szkoły czy uczelni. Więc dlaczego w ogóle mowa o logistyce i dlaczego powstaje taki post? Głównie dlatego, bo mam ochotę przy tej okazji zaznaczyć wagę logistyki, pracę osób z branży, którzy umożliwiają nam zakupy nawet podstawowych produktów, ale o tym mówiłam już szerzej  tutaj.    Jak się z pewnością domyślacie, to przygotowania do wytężonej pracy przy ładunkach są planowane odpowiednio wcześniej, nawet tygodniami. Jednakże nie wszystko jesteśmy w stanie przewidzieć, na przykład warunki pogodowe na drogach czy ograniczenia ruchu związane z wyjazdami do rodziny na święta. Moim ulubionym przykładem niespodziewanego wydarzenia zakłócającego ciągłość dostaw to utknięcie statku Ever Given na Kanale Sueskim czy wybuch p...