Dzień dobry, cześć, witajcie!
Kontynuujemy potyczki z arkuszem z egzaminu zawodowego pisemnego. Wreszcie skończę omawiać dla Was ten, który już rozpoczęliśmy jakiś czas temu. A jako, że już zaraz zaczyna się szkoła, to z tej okazji życzę Wam wszystkiego dobrego. Powodzenia na obu sesjach egzaminacyjnych oraz osiągnięcia swoich najbardziej wymarzonych wyników.
PYTANIE 21:
Do głównych instrumentów konkurencji na rynku usług transportowych należy: A. popyt na usługi przewozowe.
B. oferowany zakres usług przewozowych.
C. elastyczność przedsiębiorstw konkurencyjnych.
D. różnorodność ofert przedsiębiorstw produkcyjnych.
Wyjaśnienie: Ponieważ mówimy tu już o rynku usług transportowych, dlatego odpadają nam przedsiębiorstwa produkcyjne z podpunktu D. Możemy konkurować z innymi naszymi usługami przewozowymi, które możemy dopasowywać pod wymagania naszych klientów, a więc właśnie dzięki naszym usługom mamy realny wpływ na konkurencję.
PYTANIE 22:
Którą naczepę należy zastosować do transportu 33 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) o wymiarach
(dł. x szer. x wys.): 1 200 x 1 000 x 1 400 mm i masie brutto 732 kg/pjł?
A. Naczepę 1.
B. Naczepę 2.
C. Naczepę 3.
D. Naczepę 4.
Wyjaśnienie: Zaczynam od sprawdzania, czy któraś z naczep odpadnie z powodu zbyt małej ładowności (maksymalnego ciężaru ładunku, jaki jest w stanie udźwignąć naczepa)
Nasz ładunek waży: 732 kg *33 pjł = 24 156 kg
Zamieńmy to sobie na tony:
24 156 kg -> (jedna tona to 1000 kg) 24,156 tony
Wobec tego odpada nam naczepa 1 bo może wziąć tylko 14 ton, druga naczepa bo może zabrać tylko 20 ton oraz naczepa 3, która weźmie 24 tony. Pozostaje nam jedna jedyna, o ładowności 26 ton.
PYTANIE 23:
W którym państwie, zgodnie z przedstawionym wykresem, wynagrodzenia kierowców stanowią najmniejszy
udział w kosztach funkcjonowania przedsiębiorstwa transportowego?
A. W Danii.
B. W Polsce.
C. W Holandii.
D. W Portugali.
Wyjaśnienie: aby to sprawdzić, musimy przyjrzeć się wartościom na wykresie. Są podane w procentach, o tyle nasze zadanie zostało ułatwione, iż nie musimy wcale nic liczyć. Bierzemy również pod uwagę nie wszystkie kraje z wykresu, wystarczą te podane w odpowiedziach.
Odczytujemy z wykresów wartości czerwone, i wychodzi, że wynagrodzenia kierowców stanowią udział:
w Danii 56%
w Polsce 20%
w Holandii 47%
w Portugalii 33%
Najniższa wartość jest w Polsce.
PYTANIE 24
Przykładem mikrojednostki ładunkowej jest
A. karton.
B. kontener.
C. skrzyniopaleta.
D. paleta z nadstawką.
Wyjaśnienie: Karton jest poprawny, ponieważ może być to karton z jedną sztuką, a mówiąc o mikrojednostce, szukamy tej najmniejszej. Kontener jest zdecydowanie większy, a nieco większe od kartonu są skrzyniopalety oraz palety z nadstawkami.
PYTANIE 25:
Z danych przedstawionych w tabeli wynika, że w 2020 r. w stosunku do roku poprzedniego zmniejszyła się
liczba zarejestrowanych naczep typu
A. cysterna.
B. skrzynia.
C. platforma.
D. wywrotka
Wyjaśnienie: Zadanie polega na porównaniu liczb. Musimy się przyjrzeć, które się zmniejszyły, a które zwiększyły. Nie trzeba nic liczyć. Sprawdzamy odpowiedzi po kolei.
Cysterna: było 678, jest 568, ewidentnie się zmniejszyła.
PYTANIE 26:
Przedstawiona nalepa umieszczona na cysternie informuje, że jest w niej przewożony materiał
A. żrący.
B. wybuchowy.
C. samozapalny.
D. ciekły zapalny
Wyjaśnienie: Tutaj należy przypomnieć sobie klasy materiałów niebezpiecznych. Klasa 4 (oraz 4.1 i 4.2) to materiały samoreaktywne, zapalne, podatne na samozapalenie. A więc poprawną odpowiedzią będzie C.
PYTANIE 27:
Na ilustracji jest przedstawiona
A. paletowa jednostka ładunkowa.
B. pakietowa jednostka ładunkowa.
C. bezpaletowa jednostka ładunkowa.
D. kontenerowa jednostka ładunkowa.
Wyjaśnienie: Na ilustracji widzimy kartony ułożone na podłodze, bez palety. Nie ma tu ani palety, ani kontenera, więc te odpowiedzi odpadają. Ciężko mówić też o pakietowej jednostce ładunkowej, bo kartony nie wyglądają na dodatkowo ze sobą spięte, co właśnie w przypadku pakietowej jednostki jest charakterystyczne.
PYTANIE 28:
Ile maksymalnie kartonów o wymiarach (dł. x szer. x wys.): 200 x 200 x 200 mm można ułożyć w jednej
warstwie na palecie o wymiarach (dł. x szer. x wys.): 1,2 x 1,0 x 0,15 m?
A. 11 kartonów.
B. 24 kartony.
C. 30 kartonów.
D. 32 kartony.
Wyjaśnienie: tutaj pojawia się potrzeba policzenia. Karton na szczęście z każdej strony ma te same wymiary, dlatego nie trzeba będzie dopasowywać go tak, aby idealnie się zmieścił.
Musimy zamienić jednostki tak, aby mieć wszystko w tej samej. Zamieńmy wymiary kartonów podane w milimetrach na metry.
A więc 200 mm to 20 centymetrów (1 cm to 10 mm), a 20 cm to 0,20 metra (1 metr to 100 cm).
Wymiary kartonu to: 0,2 x 0,2 x 0,2 (m)
Teraz musimy podzielić wymiary palety na wymiary kartonu. Wystarczą dwa, bo chcemy wiedzieć, ile palet ma być w warstwie. Poza tym, trzeci wymiar to wysokość palety.
A więc:
1,2 / 0,2 = 6 kartonów
1,0 / 0,2 = 5 kartonów
Mamy już, ile będzie na długość i szerokość. Po wykonaniu mnożenia dowiemy się, ile będzie w warstwie.
5*6 = 30 kartonów.
PYTANIE 29:
Który kontener należy zastosować do przewozu płynnych chemikaliów luzem?
A. Kontener A.
B. Kontener B.
C. Kontener C.
D. Kontener D.
Wyjaśnienie: kontener przedstawiony na ilustracji jest w stanie przechowywać substancje płynne. Pojemnik IBC służy do przechowywania również substancji niebezpiecznych.
PYTANIE 30:
Która konwencja reguluje wymagania dotyczące dokumentacji w międzynarodowym transporcie kolejowym?
A. ATP
B. CIM
C. ADR
D. CMR
Wyjaśnienie: Należy kojarzyć, do czego służą poszczególne z tych dokumentów
ATP - dotyczy przewozu żywności i produktów, które szybko się psują
CIM - list w transporcie kolejowym, a także zawiera regulacje dotyczące dokumentacji w międzynarodowym transporcie kolejowym
ADR - przewóz ładunków niebezpiecznych transportem samochodowym
CMR - międzynarodowy list przewozowy w transporcie drogowym
PYTANIE 31:
Którą tablicę ADR należy umieścić na cysternie drogowej przewożącej materiał niebezpieczny, zgodnie
z przedstawionym fragmentem karty charakterystyki transportowanej substancji?
A. Tablicę A.
B. Tablicę B.
C. Tablicę C.
D. Tablicę D.
Wyjaśnienie: zaczynamy od przyjrzenia się, jakie są oznaczenia na znakach w naszej informacji. Ważna jest cyfra 3 na czerwonym znaku, mówiąca o klasie niebezpieczeństwa według ADR. Poniżej mamy również numer substancji, jest to 1203. Należy pamiętać o tym, że numer substancji idzie w mianowniku w naszej tablicy pomarańczowej (czyli na dół). Pozostaje ustalić jeszcze, ile trójek lub zer będzie w liczniku (u góry). W treści mamy informację, że mamy cysternę drogową. A więc dotyczy nas ADR. W numerze rozpoznawczym zagrożenia mamy liczbę 33. Będzie ona u góry.
PYTANIE 32:
Które urządzenie należy zastosować do załadunku kontenerów na naczepy podkontenerowe, jeżeli plac
składowy kontenerów jest oddalony od miejsca oczekiwania pojazdów na załadunek o 200 metrów?
A. Wóz podsiębierny.
B. Przenośnik rolkowy.
C. Stacjonarny żuraw portowy.
D. Stacjonarną suwnicę bramową.
Wyjaśnienie: Wozy podsiębierne wykorzystuje się do transportu poziomego na dalsze odległości.
PYTANIE 33:
Skład pociągu składa się z 32 wagonów. Do każdego wagonu należy załadować po 26 paletowych jednostek
ładunkowych (pjł). Załadunek jednej pjł do wagonu trwa 5 min. Ile minimum czasu będzie trwał załadunek
wszystkich pjł, jeżeli wózek jednorazowo pobiera 1 pjł, a w załadunku uczestniczą 4 wózki widłowe?
A. 11 h 06 min
B. 11 h 10 min
C. 17 h 20 min
D. 17 h 33 min
Wyjaśnienie: Należy zacząć od przeliczenia, ile mamy palet. Wiemy, że w każdym z 32 wagonów jest ich po 26. Czyli:
26 * 32 = 832 palety.
Wiemy, że w załadunku uczestniczą 4 wózki widłowe. Musimy wiedzieć, ile palet przypada na każdy z wózków.
832 / 4 = 208 palet
Wiemy, że w trakcie jednego załadowania wózek bierze jedną paletę, więc to nam nic nie zmienia. Teraz musimy policzyć, ile potrzeba czasu, aby każdy wózek załadował swoje palety.
208 palet * 5 minut = 1040 minut
Zamieńmy to na godziny: 1040 / 60 = 17,33 godziny
0,33 godziny zamieńmy na minuty.
0,33*60 = 19,8 minut czyli ok. 20 minut
17 godzin i 20 minut.
PYTANIE 34:
O której godzinie najwcześniej zakończy się załadunek 315 m3 żwiru na środki transportu drogowego, jeżeli
pojazdy zostały podstawione o godzinie 9:45, a załadunek będzie realizowany jednocześnie wszystkimi
dostępnymi ładowarkami?
A. O godzinie 10:20
B. O godzinie 10:49
C. O godzinie 10:55
D. O godzinie 11:51
Wyjaśnienie: Musimy zacząć od tego, ile tak naprawdę jedna łyżka przerzuca żwiru. Wiemy, że 90%
Czyli 5 *0,9 (procent zamieniamy na ułamek, 90/100) = 4,5
Mamy dwie dostępne ładowarki, a więc każda załaduje po połowie całego materiału.
315 / 2 = 157,5
Teraz liczymy, ile "kursów" potrzebuje każda ładowarka.
157,5 / 4,5 = 35 kursów
Teraz musimy wiedzieć, ile czasu zajmą każdej ładowarce te napełnienia.
35 * 2 minuty = 70 minut
Zostało nam policzyć, o której godzinie zakończy się załadunek. Do 9:45 musimy dodać 70 minut.
Do 10:00 mamy 15 minut, więc zostaje 55. Odpowiedź to 10:55
PYTANIE 35:
Który element zabezpieczenia ładunku podczas transportu przedstawiono na rysunku?
A. Pas mocujący.
B. Listwę blokującą.
C. Drążek rozporowy.
D. Odciąg łańcuchowy.
PYTANIE 36:
Który rodzaj ubezpieczenia ogranicza skutki finansowe przewoźnika w związku z uszkodzeniem ładunku
podczas huraganu?
A. OCS
B. OCP
C. CASCO
D. CARGO
Wyjaśnienie:
OCS - ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej spedytora
OCP - ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika
CASCO - ubezpieczenie środków transportu
CARGO - ubezpieczenie ładunku
PYTANIE 37:
Który list przewozowy potwierdza zawarcie umowy o przewóz ładunków w transporcie lotniczym?
A. CIM
B. CMR
C. SMGS
D. MAWB
Wyjaśnienie:
CIM - transport kolejowy
CMR - transport drogowy
SMGS - transport kolejowy
MAWB - transport lotniczy
PYTANIE 38:
Ile karnetów TIR należy wystawić, zgodnie z fragmentem konwencji, dla trzech jednakowych zespołów
członowych przedstawionych na ilustracji?
A. 2 karnety TIR
B. 3 karnety TIR
C. 6 karnetów TIR
D. 8 karnetów TIR
Wyjaśnienie: z treści wynika, że wystarczy jeden karnet na jeden pojazd. Mamy 3 pojazdy, wobec czego wystarczą nam 3 karnety TIR.
PYTANIE 39:
Czynności składające się na proces transportowy związany z przewozem ładunku trwają odpowiednio:
− przejazd z bazy pod załadunek 15 min,
− załadunek 25 min,
− zabezpieczenie ładunku w pojeździe 10 min,
− odbiór dokumentów od nadawcy 10 min,
− przewóz ładunku od nadawcy do odbiorcy 1 h 35 min,
− rozładunek 20 min,
− przekazanie dokumentów odbiorcy 5 min,
− powrót do bazy 1 h 25 min.
Ile czasu kierowca będzie prowadził pojazd, którym jest realizowany proces transportowy, zgodnie
z przedstawionym wykazem czynności?
A. 1 h 50 min
B. 3 h 00 min
C. 3 h 15 min
D. 4 h 25 min
Wyjaśnienie: Musimy skupić się na czynnościach związanych z jazdą. Czyli przewóz ładunku od nadawcy do odbiorcy trwający 1 h 35 minut oraz powrót do bazy 1h 25 minut oraz przejazd z bazy pod załadunek. Gdy dodamy te czasy do siebie, otrzymamy wynik. 3 godziny 15 minut.
PYTANIE 40:
Z przedstawionego kwitu sternika wynika, że na pokład statku załadowano ładunek o łącznej masie brutto
A. 150 kg
B. 33 306 kg
C. 999 180 kg
D. 1 049 139 kg
Wyjaśnienie: szukamy total i gross weight. To nasza odpowiedź do tego zadania.
Dziękuję za czytanie. To z mojej strony wszystko, we wrześniu będzie wyjątkowy post bo będzie to relacja. Cieszę się, że tu jesteście, i jeszcze raz dziękuję za tysiąc odsłon, który nam wskoczył w międzyczasie ;)
Źródła:
arkusz: tutaj :D
opracowania/wyjaśnienia: własne
Komentarze
Prześlij komentarz