Przejdź do głównej zawartości

Pojedynek z arkuszem... część 1 AU.32 06.22

 Hej, cześć, dzień dobry!

Cieszę się, że mogę znowu powrócić, po dłuższej przerwie spowodowanej moją pierwszą sesją na studiach. Dlatego, że niestety nieumiejętnie rozplanowałam swój czas, postu styczniowego nie było. Ale wbrew pozorom to dobrze, wyciągnęłam odpowiednie wnioski na przyszłość, na czerwiec postaram się lepiej przygotować, jednakże niczego nie obiecuję. Sesja pięknie zdana, wszystko zaliczone, więc w wolnym czasie mogłam ponownie zająć się logistyką.

Rozpoczynamy nową serię, gdzie zajmę się analizą i wyjaśnianiem krok po kroku egzaminów zawodowych. Przeanalizujemy sobie dlaczego zostały wybrane takie odpowiedzi, a nie inne, dlaczego akurat inne odpadły w takim przypadku, przy okazji przypominając istotniejsze zagadnienia, przydatne na egzamin. Zaczniemy od arkusza z kwalifikacji AU.32, z czerwca 2022 roku. 


PYTANIE 1: 

 Przewozy lądowe bezszynowe są realizowane transportem: A. morskim. B. lotniczym. C. kolejowym. D. samochodowym

Wyjaśnienie: myślę, że tutaj dość łatwo domyślić się poprawnej odpowiedzi. Pytają nas o przewozy lądowe, a więc rozważamy tylko dwie odpowiedzi. Kolejowe charakteryzują się tym, że są wykonywane na szynach, a więc jedyną poprawną odpowiedzią są przewozy samochodowe. 


PYTANIE 2: 

W strukturze przewozu ładunków poszczególnymi gałęziami transportu najmniejszy udział mają przewozy: A. lotnicze. B. morskie. C. kolejowe. D. samochodowe

Wyjaśnienie: pytanie jest o najmniejszy udział. A więc skupiamy się na tym, by znaleźć najmniejszą liczbę na wykresie. Zdecydowanie jest to transport lotniczy, a więc odpowiedź A. Gdyby zapytano nas o największy udział przewozów, wówczas odpowiedzią byłaby gałąź transportu samochodowego.
 

PYTANIE 3:
W tabeli zawarta jest charakterystyka A. autostrady. B. drogi zakładowej. C. drogi ekspresowej. D. drogi ogólnodostępnej.

Wyjaśnienie: mówiąc o drodze z ograniczoną dostępnością, od razu powinno skojarzyć się że może chodzić o autostradę lub drogę ekspresową. Na autostradzie mogą poruszać się samochody oraz motocykle, na drodze ekspresowej wyłącznie pojazdy samochodowe. Odpadają nam drogi ekspresowe, ponieważ głównie posiadają one wielopoziomowe skrzyżowania. A więc poprawną odpowiedzią jest autostrada.


PYTANIE 4:

Która ilustracja przedstawia infrastrukturę transportu kolejowego?
A. Ilustracja A. B. Ilustracja B. C. Ilustracja C. D. Ilustracja D.

Wyjaśnienie: należy przyjrzeć się ilustracjom. Każda zawiera element infrastruktury charakterystyczny dla innej części transportu. Na ostatniej ilustracji uwidoczniono szyny, w nawiązaniu do pierwszego pytania, a one są charakterystyczne dla transportu kolejowego.


PYTANIE 5:
Stawka za przewóz jednej tony ładunku na odległość 1 km wynosi 0,40 zł netto. Na jaką wartość brutto należy wystawić fakturę za przewóz 20 t ładunku na odległość 100 km, jeżeli klientowi udzielono 10% rabatu, a usługa jest objęta 23% stawką VAT? A. 554,40 zł B. 720,00 zł C. 800,00 zł D. 885,60 zł

Wyjaśnienie: W celu wykonania tego zadania potrzebne będą nam obliczenia i podstawowa wiedza, dotycząca transportu. Wiadomo, że przewóz jednej tony ładunku na odległość kilometra to 0,40 zł netto. Aby policzyć, ile zapłacimy za przewóz 20 ton ładunku na 100 km, należy pomnożyć wagę ładunku, odległość oraz stawkę za tonę na kilometr.
100*0,40*20 = 800,00 (zł netto)
Następnie obliczamy ile wyniósł rabat dla klienta, wyliczając 10% z 800,00. 10% to 0,10, a więc:
800,00*0,10 = 80,00 
Od naszej podstawowej kwoty odejmujemy wysokość rabatu, aby otrzymać kwotę już po rabacie.
800,00 - 80,00 = 720,00 zł (netto)
Do wszystkiego doliczamy 23% podatku od kwoty po rabacie. 23% to inaczej 23/100 czyli 0,23:
0,23*720,00 = 165,60 zł 
Podatek należy doliczyć do kwoty netto:
165,60 zł + 720,00 zł = 885,60 zł


PYTANIE 6:
Przewoźnik realizujący przewóz materiałów niebezpiecznych z Warszawy do Berlina środkami transportu drogowego przestrzega przepisów umowy A. ATP B. ATA C. ADR D. ADN

Wyjaśnienie: najlepiej kojarzyć sobie każdą nazwę umowy dotyczącej przewozu towarów niebezpiecznych z odpowiednią gałęzią: 
ADR - dla transportu drogowego
ADN - dla transportu śródlądowego wodnego
RID - transport kolejowy
IMDG - transport morski
DGR - transport lotniczy
Co do  pozostałych, niewyjaśnionych skrótów w tym zadaniu
ATP - umowa międzynarodowa dotycząca przewozu towarów żywnościowych szybko psujących się
ATA- karnet ATA, międzynarodowy dokument celny, do towarów wywożonych tymczasowo, np. w celu wystawienia na pokaz



PYTANIE 7:

Któremu kierowcy należy zlecić przewóz ładunku, uwzględniając przepisy dotyczące dwutygodniowego czasu jazdy, jeżeli będzie on musiał w czwartym tygodniu prowadzić pojazd przez 52 godziny?
A. Kierowcy A. B. Kierowcy B. C. Kierowcy C. D. Kierowcy D.

Wyjaśnienie: należy przypomnieć, że kierowca tygodniowo nie może przekroczyć 56 godzin jazdy, a w ciągu każdych dwóch kolejnych tygodni jego maksymalny wymiar pracy to 90 godzin. Zgodnie z tym należy poszukać, w którym tygodniu zostało nam jeszcze tyle wolnego czasu, by łącznie trzeci i czwarty tydzień nie przekroczyły tych 90 godzin.
Kierowca A: Mamy 39 godzin, musimy 52 godziny mieć w czwartym tygodniu. 
39 + 52 = 91 godzin > 90 godzin, a więc ten kierowca nie może się podjąć tego zlecenia
Kierowca B: Mamy 37 godzin.
37+52 = 89 godzin < 90 godzin, a więc ten kierowca może podjąć to zlecenie zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Dla pewności sprawdźmy jeszcze pozostałych: 
Kierowca C: 42 + 52 = 94 godziny, nie może
Kierowca D: 51 + 52 = 103 godziny, nie może
A więc należy zlecić ten przewóz kierowcy B.


PYTANIE 8:
Zgodnie z przedstawionym fragmentem ustawy Prawo o ruchu drogowym ładunek na pojeździe musi być umieszczony w taki sposób, aby A. naruszał stateczność pojazdu. B. utrudniał kierowanie pojazdem. C. nie ograniczał widoczności drogi. D. przekroczył dopuszczalną ładowności pojazdu.

Wyjaśnienie: dla odpowiedzi A widzimy zaprzeczenie w ustawie w punkcie drugim podpunkcie 2, dla odpowiedzi B zaprzeczenie w punkcie drugim podpunkcie 3, dla odpowiedzi C widzimy potwierdzenie w punkcie drugim podpunkcie 4, dla odpowiedzi D zaprzeczenie w punkcie pierwszym.


PYTANIE 9:
W którym modelu organizacji procesu transportowego pojazd regularnie kursuje między jednym nadawcą i jednym odbiorcą? A. Sztafetowym. B. Obwodowym. C. Wahadłowym. D. Promienistym.

Wyjaśnienie: model sztafetowy - gdy towar posiada kilka miejsc rozładunku, z miejsc rozładunku z danym towarem ale mniejszą jego ilością wyruszają mniejsze pojazdy. model obwodowy - pojazd jedzie i dostarcza po kolei do każdego odbiorcy towar, bez konieczności załadowania po drodze. Model wahadłowy kursuje między punktem wyładunku a załadunku, i wykorzystywany jest jeden środek transportu; model promienisty polega na tym, że jest jeden punkt załadunku i wiele rozładunków, pojazd jedzie do jednego miejsca rozładunku, wraca do miejsca załadunku, a później dopiero wyrusza do kolejnego miejsca rozładunku 



PYTANIE 10:
Który proces jest przedstawiony na ilustracji? A. Przewóz w transporcie bimodalnym. B. Załadunek w transporcie bimodalnym. C. Przewóz w transporcie samochodowym. D. Załadunek w transporcie intermodalnym.

Wyjaśnienie: w transporcie intermodalnym charakterystycznym urządzeniem jest reachstacker, który jest właśnie tu przedstawiony. Ponadto zgodnie z zasadą transportu intermodalnego pojawia się oczywiście więcej gałęzi transportu. Mamy jednostkę wymienną, w tym przypadku kontener, odbywa się to bez przeładunku samego towaru. 

PYTANIE 11:
Na ilustracji jest przedstawione rozmieszczenie w naczepie ładunków dla odbiorców: A, B, C i D. Do którego odbiorcy pojazd powinien pojechać jako pierwszy, aby ograniczyć do minimum czynności manipulacyjne, jeżeli rozładunek odbywa się od tyłu pojazdu? A. Do odbiorcy A. B. Do odbiorcy B. C. Do odbiorcy C. D. Do odbiorcy D.

Wyjaśnienie: jeśli chcemy mieć jak najmniej czynności manipulacyjnych (przenoszenie, przesuwanie ładunku, podnoszenie itd.), musimy najpierw jechać do odbiorcy C, bo w ten sposób nie ruszamy żadnego innego ładunku, by go wydostać dla odbiorcy. Z kolei najwięcej czynności manipulacyjnych czeka nas, gdybyśmy zaczęli od ładunku dla odbiorcy D.  


PYTANIE 12:
Przedsiębiorstwo transportowe planuje, aby pojazd o ładowności 20 t wykonał w ciągu miesiąca pracę przewozową wynoszącą 120 000 tkm. Ile kilometrów w ciągu miesiąca powinien wykonać pojazd, jeżeli średnio jego ładowność będzie wykorzystywana w 75%? A. 3 500 km B. 4 500 km C. 6 000 km D. 8 000 km

Wyjaśnienie: tkm to tonokilometry. Zacznijmy od ustalenia, ile średnio będzie wykorzystywana ładowność naszego pojazdu. To 75% z 20 ton, a więc o,75*20 = 15 ton. Teraz pozostaje już tylko podzielić tonokilometry na tony, by uzyskać ile kilometrów musi robić pojazd, by wyrobić te 120 000 tkm. 
120 000 / 15 = 8 000 km


PYTANIE 13:
Spedytor utracił ładunek o masie brutto 140 kg. Ile wynosi maksymalna kwota odszkodowania, którą może zapłacić spedytor, zgodnie z przedstawionym fragmentem OPWS, jeżeli kurs SDR w dniu powstania szkody kształtował się na poziomie 1 SDR = 5,7665 PLN? A. 11,53 PLN B. 807,31 PLN C. 1 614,62 PLN D. 288 325,00 PLN

Wyjaśnienie: Zgodnie z powyższym fragmentem OPWS, spedytor może zostać obciążony w wysokości 2 SDR za kilogram brutto, a nie może przekroczyć łącznie 50 000 SDR za zdarzenie, no chyba że zostanie uzyskane odszkodowanie w wyższej kwocie. Spedytor utracił 140 kg ładunku brutto. 
140 kg brutto * 2 SDR za kilogram = 280 SDR za utracony ładunek 
Mieści się to w granicy maksymalnego obciążenia spedytora. Teraz wystarczy to tylko przeliczyć na złotówki. W zadaniu podano, że 1 SDR to wartość 5,7665 PLN, a więc 280 SDR = 280*5,7665 = 1 614, 62 zł


PYTANIE 14:
Pojazd z jednoosobową załogą, podlegającą przepisom dotyczącym czasu pracy kierowcy, wyjechał od nadawcy o godzinie 7:45. O której godzinie ładunek zostanie dostarczony odbiorcy, jeżeli pojazd ma do pokonania 375 km i porusza się ze średnią prędkością 60 km/h? A. O godzinie 14:00 B. O godzinie 14:10 C. O godzinie 14:45 D. O godzinie 14:55

Wyjaśnienie: musimy sprawdzić, ile czasu zajmie nam przewóz ładunku. Czas to droga przez prędkość, a więc: 
375 km / 60 km/h = 6h 15 minut <- tyle zajmie droga 
Musimy pamiętać o przepisach, że po 4,5 godzinach jazdy musi być obowiązkowa przerwa, trwająca 45 minut. Tak więc poza tym, że mamy 6h 15 minut samej jazdy, musimy dodać przerwę 45 minut, a więc mamy równo 7 godzin. 
Do 7:45 dodajmy więc 7 godzin, dzięki czemu otrzymujemy 14:45


PYTANIE 15:
Do identyfikacji jednostek logistycznych według standardów GS1 służy A. GCN (Global Coupon Number) B. GLN (Global Location Number) C. GTIN (Global Trade Item Number) D. SSCC (Serial Shipping Container Code)

Wyjaśnienie: SSCC często widnieje na etykietach logistycznych, to Seryjny Numer Jednostki Logistycznej. GCN pozwala na odczytywanie elektronicznych kuponów przez przedsiębiorstwa, wymiennych na rabat finansowy. GLN to elektroniczny adres  kontrahenta, GTIN unikatowy kod przedmiotu handlu.


PYTANIE 16:
W zestawie drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej 36 500 kg i masie własnej 10,5 t można umieścić ładunek o masie brutto nieprzekraczającej A. 26 t B. 35 t C. 38 t D. 47 t

Wyjaśnienie: dopuszczalna masa całkowita to suma masy własnej i ładunku w zestawie drogowym brutto. A więc mamy z tego wzór, że:
36 500 = 10 500 (po zamianie ton na kilogramy) + x (czyli waga ładunku w kg)
36 500 - 10 500 = x
x = 26 000 kg = 26 ton


PYTANIE 17: 
Stopień wykorzystania środków transportu w roku 2019 r. obliczony na podstawie danych zawartych w tabeli oraz zamieszczonego wzoru wynosi A. 84% B. 86% C. 93% D. 110%

Wyjaśnienie: zabieramy się do obliczeń zgodnie z naszym wzorem. Skupiamy się tylko i wyłącznie na 2019 roku, gdyż to właśnie o niego jest to pytanie. Odczytujemy wartość przewiezionego ładunku rzeczywistego (t): 32 088, oraz ładunek możliwy do przewiezienia (t): 38 200. 
Podstawiamy pod wzór: (32 088/38 200)*100 = 84 (%)


PYTANIE 18:

Przewóz gazu płynnego cysterną samochodową należy do transportu A. masowego ciekłego. B. masowego sypkiego. C. drobnicowego ciekłego. D. drobnicowego sypkiego.

Wyjaśnienie: trzeba rozpocząć od rozważenia, w jakiej postaci znajduje się przewożony przez nas gaz płynny. W postaci ciekłej, a więc będą to odpowiedzi A lub C. Transport drobnicowy to taki, który składa się często z wielu małych sztuk jednego lub kilku towarów, a zakładamy że gaz zajmuje cysternę w całości, a więc to ładunek masowy.


PYTANIE 19:
Ze względu na zasięg geograficzny rozróżniamy transport A. osób i ładunków. B. poziomy i pionowy. C. bezpośredni i pośredni. D. krajowy i międzynarodowy.

Wyjaśnienie: Transport ze względu na zasięg geograficzny to krajowy i międzynarodowy. Transport ze względu na przedmiot/podmiot to transport osób i ładunków. Transport ze względu na płaszczyznę, w której się odbywa, to poziomy i pionowy. Transport ze względu na ilość podmiotów biorących w nim udział to bezpośredni i pośredni


PYTANIE 20:
Który pojazd realizuje proces transportowy oparty na technologii zunifikowanej? 
A. Pojazd A. B. Pojazd B. C. Pojazd C. D. Pojazd D.

Wyjaśnienie: Technologia zunifikowana w transporcie polega na przewozie ładunku w znormalizowanych jednostkach ładunkowych, co znacznie ułatwia przeładunek, rozładunek, dzięki uniwersalnym wymiarom. Z przedstawionych powyżej pojazdów, to na ilustracji D znajduje się kontener, który wykorzystuje się bardzo często w transporcie i stanowi właśnie taką jednostkę w technologii zunifikowanej. 



Połowa arkusza za nami, już wkrótce dokończymy jego drugą część. Jeśli macie pytania, zapraszam do sekcji komentarzy, należy do Was! Zapraszam na kolejny post już wkrótce (myślę, że wcześniej niż później). 

Źródło arkusza: tutaj
Wyjaśnienia/opracowania: własne

 






 

 










Komentarze