Przejdź do głównej zawartości

Magazyny - czy to tylko budynek?

 Magazyny - jest ich wiele, większych lub mniejszych. Wydaje mi się, że raczej zdecydowana większość miała okazję chociaż raz zerknąć nawet w markecie gdy drzwi do części magazynowej były uchylone. Ale jakie są ich funkcje? Jakie rodzaje? 

Magazyn, jak się można domyślać, to nie tylko budynek z półkami i sprzętem. Jeszcze potrzebni są tam ludzie, coraz częściej nadzorujący pracę maszyn przez postępującą automatyzację. Nawet w definicji magazynu jest zawarty fakt, że jest on obsługiwany przez personel. Jego składowymi elementami są: zapasy, obiekt magazynowy, personel, organizacja, niezbędne wyposażenie techniczne i koszty, które są ściśle powiązane z tym, by nasz magazyn mógł działać (takie jak opłacenie personelu, ceny energii, wody itd). 

Jako część systemu logistycznego ma on następujące funkcje: synchronizacja podaży z popytem, zmniejszenie kosztów transportowych, wspieranie produkcji i marketingu. 

Synchronizacja podaży z popytem jest niezbędna, gdy jedno z nich ulega dużym wahaniom. Magazyn umożliwia nam przygotowanie odpowiednich zapasów, aby w miarę szybko zareagować na zmiany na rynku. Nie może być też on zbyt duży, bo jak wiadomo każdy przechowywany towar generuje koszt magazynowania, który w dłuższym okresie może znacząco przewyższyć nasz spodziewany zysk. 

Zredukowanie kosztów transportowych wiąże się z takim planowaniem zapotrzebowania, aby dostawy nie musiały być tak często, a nadal firma powinna być w stanie odpowiadać na wymagania rynku. Aby znaleźć równowagę między kosztami magazynowania, a kosztami transportu, w ten sposób by płacić jak najmniej za utrzymanie produktu, trzeba dokonać pewnych optymalizacji. Często stosuje się tutaj metodę EOQ (zwaną również EWZ, EWD, formułą Wilsona) - odpowiada na pytanie, ile zamawiać sztuk i w ilu dostawach, by było to tanie. O tym również kiedyś i dłużej. Magazyn pozwala w tej jego funkcji na przechowywanie towarów, ograniczając częstotliwość dostaw.

Ostatnią z wymienionych przeze mnie funkcji jest wspomaganie procesów produkcji i marketingu. Co do produkcji, utrzymywanie zapasów w magazynie umożliwi zachowanie ciągłości procesu produkowania towarów, pozwala na zachowanie regularnego odbierania tej samej ilości produktów z linii produkcyjnej. Pozwala więc na zachowanie porządku i rytmu pracy organizacji, tym samym unikając takich momentów, w których nagle trzeba wyprodukować trzy razy tyle produktów, bo wcześniej linia stała pusta. 

Chciałabym przejść jeszcze do rodzajów magazynów. Można je dzielić biorąc pod uwagę różne parametry, takie jak przeznaczenie, warunki przechowywania, postać przechowywanych towarów itd. Przyjrzymy się kilku, takim moim zdaniem, podstawowym podziałom, które można spotkać.

Najbardziej podstawowy to podział na magazyny: zamknięte, półotwarte i otwarte. Zamknięte to najprościej skojarzyć z budynkiem magazynowym albo silosem, półotwarte to wiaty lub zbiorniki otwarte, otwarte to place magazynowe. Jak je od siebie rozróżnić?

Zamknięte należy kojarzyć sobie z faktem, że z żadnej strony takiego magazynu nie ma możliwości, aby dostało się coś z zewnątrz, żaden podmuch wiatru. Pojemnik z pokrywką to dobry przykład. Półotwarty to nadal może być wspomniane pudełko, tylko że bez pokrywki, może być ustawiony do góry nogami, z wyciętą ścianką boczną. Natomiast otwarty to miejsce, gdzie stało to pudełko, czy to był stolik, czy podłoga, to właśnie ten "plac" jest magazynem otwartym. 

Drugim i ostatnim podziałem jaki przedstawię to ze względu na przeznaczenie. Mamy tu trzy kategorie: dystrybucyjne, przemysłowe i rezerwowe. Przemysłowe gromadzą takie zapasy, by zapewnić ciągłość produkcji, czyli na przykład: półprodukty, opakowania, materiały. Dystrybucyjne gromadzą towary, to z nich sprzedaje się produkty klientom końcowym. A rezerwowe, tworzą, jak nazwa mówi, rezerwę, czyli tutaj przechowuje się zapasy, które mają być utrzymywane przez dłuższy czas. 

Magazyny dzielą się najczęściej na strefy: przyjęć, składowania, kompletacji i wydań. Strefa przyjęć zajmuje się wszystkimi procesami zachodzącymi w czasie przyjmowania nowych zapasów do magazynu, takimi jak dokumentacja i kontrola jakości. W strefie składowania przyjęte wcześniej towary czekają na to, by przejść do strefy kompletacji, w której to składa się wszystkie elementy w jedno zamówienie. W strefie wydań dzieją się wszystkie procesy związane z wydaniem gotowego zamówienia na zewnątrz. Często spotyka się także strefę przyjęć-wydań, gdzie dzieją się zarówno procesy związane z przyjmowaniem, jak i z wydawaniem towarów. 

Ostatnią kwestią na dziś są układy technologiczne magazynów. Znane powinny być 3, tutaj przedstawię je za pomocą szkicu poniżej. Tradycyjnie, możecie pobrać go w PDF tutaj.

Z mojej strony to wszystko na październik, do napisania w listopadzie ;) 




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Pojedynek z arkuszem... część 2 AU.32 06.22

Dzień dobry, cześć, witajcie! Kontynuujemy potyczki z arkuszem z egzaminu zawodowego pisemnego. Wreszcie skończę omawiać dla Was ten, który już rozpoczęliśmy jakiś czas temu. A jako, że już zaraz zaczyna się szkoła, to z tej okazji życzę Wam wszystkiego dobrego. Powodzenia na obu sesjach egzaminacyjnych oraz osiągnięcia swoich najbardziej wymarzonych wyników.  PYTANIE 21: Do głównych instrumentów konkurencji na rynku usług transportowych należy: A. popyt na usługi przewozowe. B. oferowany zakres usług przewozowych. C. elastyczność przedsiębiorstw konkurencyjnych. D. różnorodność ofert przedsiębiorstw produkcyjnych. Wyjaśnienie: Ponieważ mówimy tu już o rynku usług transportowych, dlatego odpadają nam przedsiębiorstwa produkcyjne z podpunktu D. Możemy konkurować z innymi naszymi usługami przewozowymi, które możemy dopasowywać pod wymagania naszych klientów, a więc właśnie dzięki naszym usługom mamy realny wpływ na konkurencję.  PYTANIE 22: Którą naczepę należy zastosować do t...

Wszystkie tajemnice europalet

Każdy ma swoje tajemnice, to bez wątpliwości. Ale ile może mieć parę kawałków drewna poprzybijanych do siebie gwoździami? I jak to możliwe, że stało się ono tak bardzo powszechne, używane dosłownie wszędzie? Czyli o tajemnicach europalet.  Zacznę może trochę od rysu historycznego, wybierając te najistotniejsze wydarzenia. Już w 1906 roku Pensylwańskie Koleje próbowały używać wózków elektrycznych do przewożenia ładunków z jednego miejsca na drugie, ale początki powstawania naszej europalety datuje się na dużo późniejszy okres. Przede wszystkim powojenny, w chwili gdy następował przyspieszony rozwój gospodarczy, a co się z tym wiąże pojawiła się konieczność standaryzacji w transporcie. To w 1945 r. opatentowano paletę, która została stworzona w taki sposób, aby wózek widłowy mógł wjechać pod nią widłami z czterech stron. 6 lat później (1951 r.) szwedzka firma BT Industries wyprodukowała te bardziej znane nam palety dla kolei szwedzkich. Jednakże, jak już wspominałam, z powodu przyspi...

Logistyczne święta?!

Kończy się listopad, u mnie był już pierwszy śnieg, który zdążył stopnieć, a za dosłownie momencik rozpoczyna się grudzień i wielkie odliczanie do Wigilii Bożego Narodzenia oraz Świąt Bożego Narodzenia. Wiadomo, to też czas swego rodzaju wytchnienia od pracy, szkoły czy uczelni. Więc dlaczego w ogóle mowa o logistyce i dlaczego powstaje taki post? Głównie dlatego, bo mam ochotę przy tej okazji zaznaczyć wagę logistyki, pracę osób z branży, którzy umożliwiają nam zakupy nawet podstawowych produktów, ale o tym mówiłam już szerzej  tutaj.    Jak się z pewnością domyślacie, to przygotowania do wytężonej pracy przy ładunkach są planowane odpowiednio wcześniej, nawet tygodniami. Jednakże nie wszystko jesteśmy w stanie przewidzieć, na przykład warunki pogodowe na drogach czy ograniczenia ruchu związane z wyjazdami do rodziny na święta. Moim ulubionym przykładem niespodziewanego wydarzenia zakłócającego ciągłość dostaw to utknięcie statku Ever Given na Kanale Sueskim czy wybuch p...